søndag den 12. september 2010

Øl i stride strømme



Så oprandt dagen - dagen hvor det skulle prøves af!
Jeg har aldrig været den store øldrikker, eller kender af det fludium for den sags skyld. Jeg har dog så længe det har været muligt at købe dem, nydt de hundedyre specialøl. Af en eller anden årsag, sikkert nok pga. prisen som ofte har ligget over hvad man kunne få en rimelig god rødvin for, er det aldrig blevet til det store med de købeøl. Hva' pokker, øl er jo kun vand og lidt humle, ikke sandt? Vin er der års forberedelser med. Pleje af stokkene, plukning af druerne, presning og lagring, mao. masser af arbejde forbundet med vin. Helt det samme har jeg nok ikke ment var gældende for øllet - og slet ikke det masseproducerede "sprøjt" der kan købes for en 3-5 kr. flasken.
Øl - Øl og atter Øl! Og Øl er Øl - men jeg skulle blive klogere skulle jeg. Gennem snart flere år har jeg hørt og læst om min lillebroders øl, håndbrygget selvsagt - som det hedder nu om dage. Uden nærmere ølbagtanke var vi en tur på Vestkysten i den spæde forsommer og brormand skulle naturligvis i den anledning også besøges - nu skulle det være, der skal sgu smages på det øl som jeg har hørt så meget om.
Lad det være sagt med det samme - jeg var i den grad solgt. Det håndbryg var lækkerier for både gane, næse og syn. Med den præsentation af håndbrygget øl var der ingen vej uden om. Det måtte jeg også i gang med.
Det var så ulempen ved det besøg. Udgifterne til eget lille bryghus er siden tordnet derudaf, ja nærmest løbet løbsk. Der skal virkeligt drikkes igennem hvis de kroner skal "tjenes" ind igen. Men det skal der ikke og det skal de ikke. Her er det glæden ved eget smagsfuldt håndbrygget øl der tæller, og glæden ved at kunne byde gæster på et glas godt øl.
Læretiden hos min bror er helt sikkert ikke overstået endnu. Men efter vi nu sammen har brygget ca. 100 liter øl, hvoraf noget (desværre) er konsumeret og noget står til gæring og atter andet til lagring/modning var det tid for mig at prøve at stå på egne ben.
Denne gang skulle det ikke være hverken den kulsorte stout eller en Abby Ale.
Det skulle være en herlig IPA (India Ale Pale) og en fransk inspireret Bastogneøl.
Som skrevet - så oprandt dagen hvor jeg skulle stå på egne ben. Og det blev IPA'en der måtte lægge for.




Bryghuset gøres klar, alle remedierne skulle gøres rene og en del af det desinficeres.













Vand, masser af vand, skal varmes op i de forskellige kogegryder. En portion på 25 liter øl kræver, i dette tilfælde med IPA'en, op mod ca. 40 liter vand. Og det hele skal varmes op til mellem 75 og 92 grader. Noget der kræver energi, her gas.







Når vandet til at mæske malten i har nået de ca. 75-76 grader er det tid at komme malten i.













Malten der skal mæskes består i dette tilfælde af 3 forskellige sorter.
Den næste time går med at mæske malten. Mens temperaturen stille og roligt falder til en "steptemperatur" røres der godt og grundigt rundt i karret. Her gælder det om at få "vasket" så meget som muligt af sukkerstoffet ud kornet. Det er jo det gæren senere hen skal leve "af" og omsætte til velsmagende procenter :-)


Når mæskningen er overstået står man tilbage med noget meget sukkerholdigt stads, urten. Urten skal nu tappes ned i kogekarret. Her skal det stå og bulderkoge i en time.




















Urten er ved at nå kogepunktet og forberedelserne til at tilsætte humlen er i fuld gang (uden for billedet) :-)












Inden humlen tilsættes, der er flere slags humle i denne øl, skal der lige koges lidt og skummes for noget af det "uønskede".






















Noget af humlen skal koge med i den time kogningen tager, andet i ca. 20. minutter og det sidste som aroma koger med et par minutter.





















Fuld tryk under kedlen i en time - men så er det også ved at være på tide at få urten stoppet i kogningen og kølet ned.






















Humleposerne hængt op til afdrypning, det er jo med at få alle de dyrebare dråber med. :-) Kølesystemet kobles på og nu gælder det om at få urten kølet så hurtigt som muligt ned til gæringstemeraturen. Det tager ca. 10 min.


















Den afsluttende fase indledes, urten tappes på gærspand, hvorefter gæren tilsættes. Fra nu af er det nemlig gæren der skal på arbejde, øhh, det vil sige - jeg





















mangler lige at få gjort det hele rent for sukkerrester i gryder, potter og pander. Lidt snask på gasblussene var der såmænd også efter de ca. 4½ time det tog med at brygge øllet.
Her står det så, gæren skal arbejde i 1-2-3 uger, alt afhængig af temperaturen i rummet. Øllet er en overgæret type og har brug for en temperatur på en 15-25 grader. Så ser jeg om jeg kan leverere den varme - ellers må det ind i fruens køkken :-)
Når det så er færdiggæret skal det tappes på fustage og vil være drikkeklar efter en 4-5 uger. Det vinder dog betragteligt ved at eftergære/modne i fustagen en mindst tre måneder - så med lidt held er juleøllet hjemme.

Skål i skivet :-)

2 kommentarer:

  1. Ja, ja... Det er det jeg altid har sagt. "Alkohol er roden til alt ondt!!!" :0))
    Det er da en hyggelig lille vinterbeskæftigelse, og så tænker jeg. Var det noget med at udvide sortimentet med en chiliøl??? Jeg kan da levere et par chili der kan vække de døde, det kunne jo være fint til "dagen efter festen-starter"?

    Glæder mig til at smage de dyre dråber, en dag jeg havner på de nordlige kanter.

    SvarSlet
  2. Det kunne da godt være man skulle prøve at smide en håndfuld af de små djævler i brygget :-)
    Men tror nu alligevel at det skal vente til jeg får lavet et "kikset" bryg - og så lige lave et opkog med "chillidimser". Gad vide om ikke det vil være i stand til at dræbe alt - inklusive gæren :-)
    Du er - som altid - velkommen!

    SvarSlet